Dwa tygodnie, 12 miejscowości i ponad 1,5 tysiąca przejechanych kilometrów to bilans trzeciej wyprawy Atomowego Autobusu. Najważniejsze jednak są tysiące uczniów, którzy dzięki załodze autobusu mogły przekonać się, że promieniotwórczość potrafi być fascynująca.

Atomowy Autobus to mobilne laboratorium i wystawa, za pomocą której młodzi naukowcy z Fundacji Forum Atomowe popularyzują wiedzę na temat fizyki, chemii i energetyki. Tegoroczna wyprawa była już trzecią. Tym razem trasa wiodła wzdłuż Wybrzeża a pokazy były skierowane przede wszystkim do młodzieży szkolnej.

Autobus wyruszył z Warszawy i 18 listopada zatrzymał się na pierwszym przystanku – w Liceum Ogólnokształcącym im. Mieszka I w Szczecinie.

Kolejne dni to Kołobrzeg, Koszalin, Darłowo i Słupsk. – Wszędzie spotykaliśmy się z ogromnym zainteresowaniem. Uczniowie chcą wiedzieć więcej, nie boją się zadawać pytań i są otwarci na dyskusje –mówi Łukasz Koszuk, prezes fundacji.

 

Atomowy Autobus to 5 stoisk, na których odbywa się 12 pokazów. W tym roku największym powodzeniem cieszyła się nowość – piramida holograficzna pozwalająca wyświetlić trójwymiarową animację prezentującą reakcję łańcuchową.

Z wielkim zainteresowaniem oglądano także prezentację naturalnej promieniotwórczości przedmiotów codziennego użytku np. soli kuchennej. – Na własne oczy uczniowie mogli zobaczyć, że promieniotwórczość jest wszędzie. To robiło na nich duże wrażenie – wyjaśnia Łukasz Koszuk.

Po weekendzie autobus rozpoczął objazd Pomorza: Puck, Choczewo, Krokowa, Wejherowo i Łeba. Oprócz pokazów dla uczniów zorganizowano także dodatkowe trzy spotkania dla szerokiej publiczności (w Choczewie, Gniewinie i  Wierzchucinie). – W kilku z tych miejsc już byliśmy, a mimo to frekwencja była doskonała. Do szkół, w których robiliśmy pokazy, przyjeżdżali również uczniowie z innych placówek. Bardzo zadowoleni byli nauczyciele, bo nie ma to jak utrwalić wiedzę książkową praktycznym przykładem – tłumaczy Łukasz Koszuk.

Fundacja Forum Atomowe już planuje kolejną wyprawę, tym razem ogólnopolską, ale też skierowaną do uczniów. Jest szansa, że wśród nowych eksponatów pojawi się komora mgłowa – urządzenie, za pomocą, którego można obserwować tor poruszania się cząsteczek jonizujących.